8 kulmakiveä verkkosivuston
rakenteen suunnitteluun

1. Laadi tuotteille tai palveluille alasivut

Alasivuilla tuotteet/palvelut saavat paremman hakukonenäkyvyyden, koska Google luokittelee sivut aiheiden ja sisältöjen mukaan. Jokaisella alasivulla on oma URL-osoite.

2. Luo selkeä navigaatio. Pidä navigaatiolinkkien määrä alle seitsemässä.

Jos navigaatiolinkit tulevat sivuston yläreunaan, niin sijoita vasemmalle sivuston tärkein
linkki ja viimeiseksi oikealle yhteystiedot-linkki. Kulttuurissamme luetaan tekstejä
vasemmalta oikealle, jolloin tärkein sisältö kannattaa sijoittaa vasemmalle. Yhteystiedot
ovat vakiinnuttaneet paikkansa navigoinnin oikeassa reunassa, jolloin käyttäjän on
helppo löytää ne jo tutuksi tulleesta sijainnista. Jos navigointilinkit sijoitetaan sivuston
vasempaan reunaan allekkain, niin nosta tärkein sisältö ylimmäksi.

3. Sijoita jokaiselle sivulle toimintakehote (call to action) –painike tai –linkki.

Painike tai linkki ohjaa joko eteenpäin sivustolla tai yhteydenotto-lomakkeeseen,
verkkokauppaan, varaamaan pöydän, tilaamaan vaikkapa oppaan tai osallistumaan
tapahtumaan. Painike ohjaa ja helpottaa sivustolla liikkumista ja samalla kannustaa
käyttäjää aktivoitumaan.

4. Sijoita jokaiselle sivulle joko yhteydenottolomake tai linkki yhteydenotto-sivulle

Sivustolla kävijä pystyy vaivattomasti ja välittömästi ottamaan yhteyttä, eikä joudu
näkemään vaivaa yhteystietojen etsimiseksi, eikä eksy matkalla pois sivustolta.

5. Lisää puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet klikattavassa muodossa sivustolle

Silloin kun verkkopalvelua selataan mobiililla, niin käyttäjä voi näppärästi yhdellä
klikkauksella ottaa yhteyttä palvelun/tuotteen tarjoajaan.

6. Laadi teknisesti ja sisällöllisesti hakukoneoptimoidut sivut

Hakukoneoptimoinnin avulla sivustolle on mahdollisuus hankkia mahdollisimman paljon
liikennettä ja varmistaa kaiken mahdollisen hyödyn hakukonenäkyvyyden osalta.

7. Lisää kotisivuille referenssitarinoita, asiakkaittesi kokemuksia yhteistyöstä tai referenssiyrityksien logoja.

Potentiaalinen asiakas voi lukea yrityksen palveluita/tuotteita käyttäneiden asiakkaiden
kokemuksia, mielipiteitä ja suosituksia yrityksesi palveluista/tuotteista. Tarinat ja kokemukset herättävät luottamusta ja vakuuttavat potentiaalisen asiakkaan. Logoista saa käsityksen millaisten yritysten kanssa yrityksesi on tehnyt/tekee yhteistyötä.

8. Valitse verkkosivustolle alusta, jonka avulla sivuston rakennetta voi joustavasti muokata ja sisältöä on helppo ylläpitää sekä lisätä.

Kotisivujen sisältöä täytyy ylläpitää, jotta se pysyy tuoreena ja ajantasaisena.
Sisällöntuotannon lisääntyessä voi ilmetä tarve muokata myös sivuston rakennetta.
Rakenteen ja sivujen muokkauksen kynnys kannattaa pitää matalana, jotta ylläpito tulee
hoidettua. Tuore sisältö edistää myös hakukonenäkyvyyttä.