Sydämeni sykkii vahvasti asiakaspalvelulle ja palaan halusta tutkia ja analysoida sitä ravintoloissa. Myhäilen onnistuneille tilanteille ja huomioin kohdat, jotka kaipaavat kehittämistä. Koska pääsääntöisesti kohtaan joko neutraaleja tai kehittämistä kaipaavia tilanteita useammin kuin niitä, joille myhäilen, on helppo tehdä johtopäätös, että ravintoloiden asiakaspalvelu kaipaa kehittämistä. Pelkällä hyvällä ruoka- & juomatuotteella on vaikea hurmata asiakasta, jos asiakaspalvelu tökkii tai on mitäänsanomatonta.
Kuuntelu ja asiakkaan auttaminen pääroolissa
Mun mielestä hyvän asiakaspalvelun perusta on asiakkaan aito ja läsnä oleva kohtaaminen, jossa asiakkaan kuuntelu ja tarpeiden kartoittaminen on kaiken a ja o. Kun asiakkaan tarpeet ovat selvillä, on helppo suositella ja myydä tarpeita täyttäviä tuotteita.
Millainen tilanne sun ravintolassa on? Koetko, että teidän henksu malttaa olla asiakkaalle läsnä ja kartoittaa asiakastarpeet, minkä pohjalta pystyy myymään?
Uskon vahvasti siihen, että jos asiakaspalvelija panostaa asiakkaan kohtaamiseen, aktiiviseen vuorovaikutukseen ja tarpeiden kartoittamiseen, tarjoaa se automaattisesti otolliset puitteet myymiselle. Aito kiinnostus asiakkaan sen hetkiseen fiilikseen, ravintolassa vierailemisen syyhyn ja tarpeisiin auttaa tarjoilijaa suosittelemaan ja myymään juuri sopivat tuotteet. Asiakas puolestaan saa apua tarpeiden mukaisiensa annoksien ja juomien valintaan. Ihan mahtava win-win -tilanne: ravintola saa tehtyä myyntiä ja asiakas pääsee nauttimaan juuri hänelle osuvista tuotteista. Näkisipä näitä tilanteita enemmän!
Mua ihan aidosti harmittaa, kun näen ravintoloissa palvelutilanteita, joissa myyntiä ei tehdä. Mietin usein, että miten helposti esim. vettä pyytävälle asiakkaalle voisi myydä jääveden tilalle kivennäis- tai lähdevettä. Ravintola tienaisi lisäeuroja ilmaiseksi tarjoiltavan jääveden sijaan ja asiakas saisi paremman nautintotilanteen juodessaan kivennäis- ja hivenaineita sisältävää kivennäisvettä tai Suomen luonnosta peräisin olevaa lähdevettä.
Kaivoin myynnin esteet esiin
Olen miettinyt, voisinko itse vaikuttaa ravintoloiden myynnin kasvattamiseen sekä asiakaspalvelun kehittämiseen ja auttaa ravintoloita myymään enemmän. Päätin selvittää, miksi myymistä ei tapahdu. Lähdin tutkimaan millaisia myynnin esteitä asiakaspalvelijat kokevat työssään. Miksi lisämyynnin ja suosittelun toteuttaminen tuntuu epämukavuusalueella olemiselta.
Olen läpikäynyt lukuisia restonomiopiskelijoiden opinnäytetöitä, joissa lisämyynnin ja suosittelun toteuttamista on tutkittu erilaisissa ravintoloissa. Lisäksi olen haastatellut tarjoilijoita, ravintola- ja vuoropäälliköitä ja myös muutamia ravintolaketjujen johtajia. Olen päässyt jyvälle, mikä myyntityön tekemisessä hiertää. Olen pohtinut, miten havaittuja myynnin esteitä voi raivata pois tieltä sekä miten motivoida ja innostaa henksua myymään.
Kiinnostaako sinua tietää, millaisia myynnin esteitä ravintoloissa on havaittu?
Jos vastasit kyllä, niin liity Myynnin kasvattajat -sisäpiiriin klikkaamalla alla olevaa painiketta!
Sisäpiiriläisenä pääset kartoittamaan ravintoloissa yleisesti havaittuja myynnin esteitä ja oivaltamaan keinoja niiden eliminoimiseen. Jaan uutiskirjeissä myös havaintojani, työkaluja ja vinkkejä, joiden avulla voit inspiroida ja motivoida henkilökuntaa kasvattamaan ravintolanne keskiostosta ja myymään enemmän.